( työssäoppimisen ohjaaminen Moodlessa)

Työssäoppimisen ohjaamisessa olemme käyttäneet jo lähes kymmenen vuotta Moodlea. Opiskelijat kirjoittavat päiväkirjaa (esim. muistio) työssäoppimisjaksoilla päivittäin (tai ainakin muutaman päivän välein). Nyt olemme ohjanneet kirjoittamista siten, että viikoittain kirjoitettava aihe muuttuu ja 4-5 viikon kuluttua ammattiosaamisen näytön päätavoitteet on käyty läpi. Päiväkirja ohjaa siten myös valmistautumisessa näyttöön. Päiväkirjan kirjoittamiseen on käytetty mm. moodlen wikiä. Opettajan rooli ohjaajana on tässäkin prosessissa merkittävä. Hän laatii rungon päiväkirjan kirjoittamiselle. Liittää siihen tehtävät ja kommentoi (kyselee, kyseenalaistaa, tukee, ohjaa…) kirjoituksia päivittäin.  Tämä on ollut mielekkäämpi tapa kuin ns. tavanomaisen päiväkirjan kirjoittaminen, joka alkoi toistaa itseään jo muutaman viikon jälkeen. Tosin loistavasti opiskelijat silloinkin kirjoittivat. Oli kuin olisi ollut työpäivissä mukana. Työssäoppimiseen liittyvät myös oppimista ohjaavat tehtävät, joita opiskelijat tekevät ryhmissä ja/tai kommentoivat toistensa tehtäviä. Nyt myös Facebookia on käytetty työssäoppimisen ohjaamiseen. Joku muu kuin moodlen wiki olisi kiva, mutta niistäkin saimme vinkkejä toplaaja-päivillämme, jotka muuten olivat erinomaiset. Pauliina Mäkelälle lämmin kiitos, olit ja olet erinomaisen innostava ope.

Moodlea pidetään jo vanhanaikaisena. Näin voi ollakin, mutta meillä se toimii ryhmänohjaajan palstana.  Sieltä löytyy kaikki, mitä ryhmänohjaaja ryhmälle tiedottaa.  Moodlessa on myös jaettava materiaali sähköisessä muodossa. Näin olemme matkalla kohti Green officea.  Toki muitakin vaihtoehtoja moodlen rinnalle on, mutta moodle on joka tapauksessa askel kohti sosiaalista mediaa. Ja kun tämä kynnys on nyt kaikkien opettajien kohdalta ylitetty, voidaan helpommin ottaa askel kohti seuraavaa vaihetta. ( Mari J, Mskk)

Advertisements